
Amikor az egyik előadáson elmondtam, hogy már mélyen a munkában járva ébredtem rá arra, hogy a megrendelő fél félrevezetett, azt gondoltam, olyan példát mondok, amelytől a leendő számítástechnikai mérnökök erősen meg fognak lepődni.
A valóságból vett történetem egyébként arról szólt, hogy egyszerre két SEO tanácsadót is megbízott az ügyfél, hogy két különböző, de azonos tartalommal foglalkozó honlapját vigyük előre, egymás megbízásáról semmit sem tudva.
A látszólag leleményesnek tűnő megoldás – mintegy megversenyeztetni két szakembert, s ezzel elérni, hogy két jó helyet is birtokoljon az ügyfél a weben a keresőben -, természetesen a gyakorlatban megbukott!
Hát persze, hogy megbukott, hiszen a linkbuilding, a linképítés során kiderült: a külső, partneri linkek száma véges és a SEO szakemberek linkjeik egy részét közös forrásból, azaz hasonló ismeret-körből merítik.
SEO és etika
Ám tévedtem, amikor beszélgetőtársaim elképedésére számítottam, mert a leendő mérnökök megkérdezték, jártam-e már úgy, hogy valaki pénzt ígért a SEO piacon azért – rontsam le az ügyfelem eredményét! Merthogy ilyen is van ám!
Mondanom sem kell, az én meglepetésem volt a nagyobb, mert erre nemhogy példám nem volt, hanem ilyesmiről nem is hallottam odáig.
Az ilyen etikátlan eljárások nélkül is éppen elég konfliktust rejt magában a SEO munka.
A klasszikus eset a nem fizetés, a pótlólagos teljesítmény elvárás vagy a pótlólagos díjnövelés körül szokott kialakulni. Ezeket a konfliktusforrásokat az egyértelmű szerződéssel lehet általában elkerülni. Persze a nem fizetésen az se sokat segít…
De konfliktus nem csak megbízó és megbízott között alakulhat ki. Ha a honlapot és a SEO-t más-más társaság viszi, akkor a SEO-s könnyen lesz gyűlölet tárgya, ha szóvá teszi a kódhibákat, ennek vagy annak a dolognak a helytelen voltát. Az ilyen típusú konfliktus csakis úgy kerülhető el, ha mindkét fél érdekelt az előrehaladásban, ha a korrekt munkakapcsolat során nem a „hiba- és hibáskeresésen”, hanem a kód kitűnőségén és a honlap előrehaladásán, funkciójának teljesítésén lesz a hangsúly.
Két dudás és a linkek
Két fél együttes jelenlétekor konfliktusforrás, teljesítmény visszatartó erő lehet a szakmai titkok rejtegetése is. Ehhez társulhat a linkek ügye: miért szerezzek linkeket, ha azok majd az ügyfél honlapján túl a készítő hírnevét is növelik?
Ezekre a konfliktusforrásokra érdemes már a megbízáskor, a megbízás körülményeinek tisztázásakor gondolni, hogy ne munka közben törjön ránk a meglepetés!
A konfliktus megelőzésének receptje röviden:
- Hatékony kommunikáció: Biztosítsunk nyílt és tiszteletteljes kommunikációt a felek között, és legyünk világosak az elvárásokkal kapcsolatban.
- Konfliktusok korai felismerése: Tanuljunk felismerni a konfliktusok korai jeleit, és lépjünk időben, mielőtt súlyosabbá válnának.
- Tisztességes és támogató munkakörnyezet: Teremtsünk olyan munkakörnyezetet, ahol az emberek érzik, hogy értékelik őket, és ahol támogató légkör van.
- Konfliktuskezelési képzés: Nyújtsunk lehetőséget a munkavállalóknak konfliktuskezelési képzéseken való részvételre.
- Vezetői példa és támogatás: Az vezetőknek mutassanak jó példát a konstruktív kommunikációban és a konfliktusmegoldásban, és támogassák a munkavállalókat a konfliktusok kezelésében.
Ezek a lépések segítenek a konfliktusok elkerülésében és a harmonikusabb munkakörnyezet kialakításában.
***
Kapcsolódó linkek:
Linképítés, link building: a távcső másik felén
Linképítés, link building: nehezedik a releváns linkek beszerzése
“SEO konfliktusok a munka során” bejegyzéshez 1 hozzászólás