Cím: a hatásos címek írása egy fontos készség a digitális marketingben és a tartalommarketingben. Korábban tisztáztuk, a web szabadságához hozzátartozik az a honlapképesség, hogy a weboldal eljusson az olvasókhoz.
Két klasszikus marketingguru munkásságának esszenciáját fogjuk most áttekinteni, hogy ellessük a hatásos címek írásának alapjait, amely a fentebb leírt keresőmarketing célhoz segíthet.
David Ogilvy a címadásról

Ogilvy, az ikonikus reklámfejedelem és az Ogilvy & Mather reklámügynökség alapítója is fontosnak tartotta a címadást a reklámszövegek esetében. Az egyik legfontosabb gondolata a témában az, hogy a cím az egyetlen olyan része a reklámszövegnek, amelyet az emberek garantáltan elolvasnak.
Ennek megfelelően a címnek figyelemfelkeltőnek és érdekesnek kell lennie, hogy az olvasók tovább olvassák a szöveget.
Ogilvy egyik híres idézete szerint
„Ha a címedet elrontod, 80%-kal csökkented az üzeneted hatékonyságát”.
David Ogilvy
Ez nagyon fontos szerepet játszik abban, hogy a címadásnak az olvasói figyelem felkeltésére kell összpontosítania.
Az Ogilvy által írt cikkek és tanulmányok is több példát is tartalmaznak hatékony címekre.
Például azt javasolta, hogy a címeknek lehetőleg konkrét és specifikus előnyökre kell összpontosítaniuk, és olyan ígéreteket kell tartalmazniuk, amelyek felkelthetik az olvasók érdeklődését. Ezenkívül azt is hangsúlyozta, hogy a címeknek lehetőleg rövideknek és egyszerűeknek kell lenniük, hogy az emberek azonnal meg tudják érteni őket.
Victor O. Schwab könyvet is írt a címadásról
Victor O. Schwab a marketing és a reklámszövegírás területén ismert szerző és tanácsadó volt a XX. században. A How to Write a Good Advertisement (Hogyan írj jó hirdetést) című könyve, egyenesen a reklámszövegírás alapelveit és technikáit ismerteti.
Schwab a könyvében kiemelten foglalkozik a címadás kérdésével, és több fontos gondolatot is megfogalmaz ezzel kapcsolatban:
- A jó címnek figyelemfelkeltőnek és érdekesnek kell lennie. Schwab szerint a címnek olyan előnyt kell ígérnie, amely felkelti az olvasó érdeklődését, és olyan problémára kell reflektálnia, amely az olvasót érinti.
- A címnek előnyökre kell összpontosítania, nem jellemzőkre. Schwab szerint az emberek azért vásárolnak valamit, mert az előnyöket kínál számukra, nem pedig azért, mert az jellemzőkkel rendelkezik. Ezért a címnek az előnyökre kell összpontosítania.
- A címnek új és meglepőnek kell lennie. A guru szerint az emberek szeretik az új és meglepő dolgokat, ezért a címnek tartalmaznia kell valami olyan elemet, ami megüti az olvasó szemét.
- A címnek az olvasó személyes érdeklődési körére kell összpontosítania. A szerző szerint minden embernek van egy olyan érdeklődési köre, amelyre kíváncsi és amelyre reagál. A címnek erre kell fókuszálnia, és meg kell mutatnia, hogy a termék vagy szolgáltatás milyen módon kapcsolódik ehhez az érdeklődési körhöz.
Schwab a könyvében számos konkrét példát is említ a hatékony címekről, és azt is hangsúlyozza, hogy a címadás időigényes folyamat, amely sok kreativitást és próbálkozást igényel. A címadásnak azonban megvan a maga jutalma, hiszen egy hatékony címmel az olvasók figyelmét fel lehet kelteni, és az üzenet hatékonyabban átjuthat az emberekhez.
E sorok közreadója saját tapasztalatából is tudja, milyen fontos a hatásos cím. Gerillamarketing blogjában az egyik legtöbb olvasót a következő címmel érte el: A demokrácia bekaphatja.
Figyelemre méltó blogbejegyzés címet írók:
Az alábbiakban néhány olyan szerzőt említek, akiknek hatásos címeik és címszövegeik ismertek és elismertek a szakmában:
- Jon Morrow: Jon Morrow a Copyblogger és a Smart Blogger alapítója, aki nagyon hatásos címeket ír, amelyek azonnal felkeltik az olvasók figyelmét és kíváncsiságát.
- Neil Patel: Neil Patel a világ egyik legismertebb digitális marketing guruja, aki számos cikket és blogbejegyzést írt, amelyeknek hatásos címeik vannak. Neil Patel szerint a hatékony címeknek meg kell találniuk az egyensúlyt az érdekesség és a hasznosság között.
- Brian Clark: Brian Clark a Copyblogger alapítója, aki az egyik legnagyobb hatású szerzőként ismert a tartalommarketing területén. A Copybloggeren és a Unemployable podcastban több olyan címet találhatunk, amelyek erőteljesen hatnak a látogatókra.
- Ann Handley: Ann Handley az újságírás és a tartalommarketing nagykövete. Az írásai és könyvei olyan hatékony címekkel rendelkeznek, amelyek azonnal felkeltik az olvasók figyelmét, és képesek az embereket arra ösztönözni, hogy elolvassák a tartalmat.
- Joanna Wiebe: Joanna Wiebe a Copy Hackers alapítója, aki a hatékony címek és címszövegek mestere. A Copy Hackers blogján olyan címeket és címszövegeket találunk, amelyek meggyőzőek, érdekesek és hatékonyak.
Ezek az írók és marketing szakemberek hosszú évek óta teszik a dolgukat és sokat járultak hozzá a digitális marketing és a tartalommarketing fejlődéséhez. Az általuk írt címek és címszövegek nagyon hatásosak és inspirálóak lehetnek a kezdő és haladó tartalomírók és marketing szakemberek számára is.
Ebben a témában elolvasásra javaslom még: Szövegírás: a hatékony szöveg alapjai.
A cím valóban fontos! Nemcsak a neten, hanem a különböző konferenciákon is. A mai konferenciákon általában több szekcióban folynak az előadások. A hallgatóság ott is elsősorban a cím alapján választ.
Persze attól, hogy tudjuk milyen fontos egy jó cím adása előadásunknak, még nem lesz könnyű az „ütős” cím megtalálása. Sokszor több időt igényel a cím megtalálása, mint magának az előadásnak a megtervezése.
Kedves Sándor, köszönöm az észrevételed, cím ügyben teljesen egyetértünk!