Amikor az egyik előadáson elmondtam, hogy már mélyen a munkában járva ébredtem rá arra, hogy a megrendelő fél félrevezetett, azt gondoltam, olyan példát mondok, amelytől a leendő számítástechnikai mérnökök erősen meg fognak lepődni.
A valóságból vett történetem egyébként arról szólt, hogy egyszerre két SEO tanácsadót is megbízott az ügyfél, hogy két különböző, de azonos tartalommal foglalkozó honlapját vigyük előre, egymás megbízásáról semmit sem tudva. Hogy hol itt a SEO konfliktus?
A látszólag leleményesnek tűnő megoldás – mintegy megversenyeztetni két szakembert, s ezzel elérni, hogy két jó helyet is birtokoljon az ügyfél a weben a keresőben -, természetesen a gyakorlatban megbukott!
Hát persze, hogy megbukott, hiszen a linkbuilding, a linképítés során kiderült: a külső, partneri linkek száma véges és a SEO szakemberek linkjeik egy részét közös forrásból, azaz hasonló ismeret-körből merítik.
SEO és etika
Ám tévedtem, amikor beszélgetőtársaim elképedésére számítottam, mert a leendő mérnökök megkérdezték, jártam-e már úgy, hogy valaki pénzt ígért a SEO piacon azért – rontsam le az ügyfelem eredményét! Merthogy ilyen is van ám!
Mondanom sem kell, az én meglepetésem volt a nagyobb, mert erre nemhogy példám nem volt, hanem ilyesmiről nem is hallottam odáig.
Az ilyen etikátlan eljárások nélkül is éppen elég konfliktust rejt magában a SEO munka.
A klasszikus eset a nem fizetés, a pótlólagos teljesítmény elvárás vagy a pótlólagos díjnövelés körül szokott kialakulni. Ezeket a konfliktusforrásokat az egyértelmű szerződéssel lehet általában elkerülni. Persze a nem fizetésen az se sokat segít…
De konfliktus nem csak megbízó és megbízott között alakulhat ki. Ha a honlapot és a SEO-t más-más társaság viszi, akkor a SEO-s könnyen lesz gyűlölet tárgya, ha szóvá teszi a kódhibákat, ennek vagy annak a dolognak a helytelen voltát. Az ilyen típusú konfliktus csakis úgy kerülhető el, ha mindkét fél érdekelt az előrehaladásban, ha a korrekt munkakapcsolat során nem a „hiba- és hibáskeresésen”, hanem a kód kitűnőségén és a honlap előrehaladásán, funkciójának teljesítésén lesz a hangsúly.
Két dudás és a linkek
Két fél együttes jelenlétekor konfliktusforrás, teljesítmény visszatartó erő lehet a szakmai titkok rejtegetése is. Ehhez társulhat a linkek ügye: miért szerezzek linkeket, ha azok majd az ügyfél honlapján túl a készítő hírnevét is növelik?
Ezekre a konfliktusforrásokra érdemes már a megbízáskor, a megbízás körülményeinek tisztázásakor gondolni, hogy ne munka közben törjön ránk a meglepetés!
A konfliktus megelőzésének receptje röviden:
- Hatékony kommunikáció: Biztosítsunk nyílt és tiszteletteljes kommunikációt a felek között, és legyünk világosak az elvárásokkal kapcsolatban.
- Konfliktusok korai felismerése: Tanuljunk felismerni a konfliktusok korai jeleit, és lépjünk időben, mielőtt súlyosabbá válnának.
- Tisztességes és támogató munkakörnyezet: Teremtsünk olyan munkakörnyezetet, ahol az emberek érzik, hogy értékelik őket, és ahol támogató légkör van.
- Konfliktuskezelési képzés: Nyújtsunk lehetőséget a munkavállalóknak konfliktuskezelési képzéseken való részvételre.
- Vezetői példa és támogatás: Az vezetőknek mutassanak jó példát a konstruktív kommunikációban és a konfliktusmegoldásban, és támogassák a munkavállalókat a konfliktusok kezelésében.
Ezek a lépések segítenek a konfliktusok elkerülésében és a harmonikusabb munkakörnyezet kialakításában.
***
Kapcsolódó linkek:
Linképítés, link building: a távcső másik felén
Linképítés, link building: nehezedik a releváns linkek beszerzése